Thursday, November 3, 2011

Mahasiswa diperalatkan?


Kebelakangan ini dilihat Pakatan Rakyat telah ketandusan idea. Selepas cita-cita menakluk BUMI KENYALANG dan tinggal kenangan, Pakatan Rakyat tercari-cari apa yang hendak dihidangkan kepada rakyat. Bagai jatuh ditimpa tangga, isu BERSIH 2.0 GAGAL mendapat sokongan rakyat. Kegagalan demi kegagalan ditempuh oleh pakatan rakyat. Isu Pejuang kemerdekaan oleh Mat Sabu, Isu Murtad, isu Raja dan Sultan, memburuk-burukan pentadbiran Negara di Negara luar dan terbaru isu belanjawan Negara juga turut dipolitikan bagi menunjukan mereka adalah “hero Malaya terakhir”.

Kecenderungan berjuang berkiblatkan isu, kini mahasiswa pula digegarkan. Semangat mahasiswa telah mula diapikan dan dibangkitkan selepas kemenagan kes AUKU di makamah. Dikatakan ini adalah masa untuk mahasiswa perlukan kebebasan akademik. Dipercayai satu gerakan tersusun telah mula diatur bagi mahasiswa bangkit berdemotrasi di jalan raya menentang pentadbiran universiti diseluruh IPTA tanpa mahasiswa sedari.

Pihak pentadbiran universiti dituduh mengongkong pergerakan mahasiswa. Semangat mahasiswa dibakar dan ditanam semangat kebencian kepada pentadbiran universiti. Pelbagai isu mula dicari di dalam kampus untuk dijadikan alasan turun ke jalanraya.

Tetapi, mahasiswa menganggap pihak pentadbiran universiti tidak dapat menyelesaikanya. Pentadbiran universiti tidak melakukan kerja yang diamanahkan. Adakah semua masalah boleh diselesaikan dalam masa sehari? Sebulan? Setahun?


Adakah mereka ini semua "tidur" dan tidak memikirkan masa depan mahasiswa?

Mahasiswa hanya tahu menyalahkan pihak pentadbiran universiti sahaja. Adakah mahasiswa yang turun ke jalanraya berdemotrasi boleh menyelesaikan masalah?

Adakah Mahasiswa memberi cadangan dan membantu pihak pentadbiran universiti bagi menyelesaikan masalah mahasiswa?

Adakah dengan menulis di blog dan cara turun ke jalan raya cara mahasiswa menyampaikan idea ke pihak pentadbiran universiti?


5,000 mahasiswa ISMP UPSI tuntut jaminan penempatan



Adakah pihak pentadbiran universiti begitu kejam dan tidak mendengar suara mahasiswa?

Mahasiswa yang sememangnya tahu pihak universiti telah melakukan pelbagai inisiatif untuk mengatasi masalah yang timbul di dalam kampus. Bermula dari isu mahasiswa mula menjejakkan kaki ke universiti sehingga mahasiswa keluar ke alam perkerjaan.

Dari sekecil-kecil masalah seperti kelewatan perkhidmatan bas dalam kampus, ketiadaan tempat meletak kenderaan, saman mahasiswa, masalah disiplin mahasiswa, masalah pencapaian akedemik serta cara meningkatkan pencapaian akedemik mahasiswa dan penempatan kerjaya mahasiswa, pihak pentadbiran universiti bersungguh-sungguh menyelesaikanya. 

Pelbagai jawatankuasa dibentuk bagi menjamin masa depan mahasiswa. Malah pihak pentadbiran universiti sudah mula mendekati mahasiswa melalui medium media baru seperti ‘facebook dan ‘twitter’.  

Facebook

@UPSI_Malaysia - twitter

Persoalanya? Adakah mahasiswa sedar apa yang mereka dilakukan atau diperalatkan bagi tujuan individu serta parti politik?

Adakah kerana dilarang berpolitik sebab utama mahasiswa bangkit menentang pentadbiran universiti yang boleh mahasiswa angap sebagai ibu dan ayah? 

Fikir-fikirkan lah wahai bijak pandai mahasiswa.....


No comments:

Post a Comment